Ugens Inspiration

Vejen fra 3.5 til 5th edition

Vi troede alle at vi bare kunne gå fra det gamle til det nye uden problemer. Ting hedder jo det samme, er det nok også!

Men hvor kan man tage fejl…

Delay action

Tidligere kunne man vente på noget sker også gøre noget. Dette kan man ikke længere…

Man kan ready en action, dette bruger ens reaktion for den “round”. En aktion er hvad man før ville kalde en standard aktion, altså et angreb, en spell whatever. Det skal dog passe i action typen. Altså bonus action, reaktion etc. virker ikke!

Surprise rounds

Det er det samme med surprise round, findes ikke!

Folk kan dog blive overrasket! Hvis man er overrasket, så har modstandere advandice mod en.

Hvordan undgår man at blive overrasket ? Opdag din fjende før han angriber!

Two weapon angreb

Vi har i øjeblikket ingen af denne type, og god ide. For de har totalt ødelagt denne type ved mindre man har en class som giver bonus. Så kort udgave, dont do it, ved mindre du er fighter, ranger eller paladin. Rogues er noget for sig, og er en snak for en anden dag. Den class er ændret rigtig meget, og jeg kan ikke se hvor hvordan man optimerer den.

Ugens optimering Two hand fighting med kæmpe våben

Du kan prøve at lave en fighter, og feats er da gode. Men tager du (feat) human, så er du godt kørende. Fighter i sig selv giver ikke crazy meget, men feats alene kan få det hele til at køre. Two weapon fighting er også nice, reroll er altid fedt. Crit på 19 og 20 er også nice, eller få ekstra terning til damage er også fedt.

Men skulle jeg gå efter two weapon fighter typen ville jeg netop gå alle andre veje end fighter. Fighter i 5th er for meget all around helt. Action Surge er awesome, men det er one time use, så vinder du ikke med de 6 angreb eller hvor meget du får, så synes jeg ikke den giver det store.

Så jeg ville gå med barb eller paladin.

Barb er awesome til start levels, men synes de falder af på den senere der omkring 6 – 10. Fra 10 til 20 er Paladin bare bedre.

Forskellen er at Barb ofre forsvar for at give bedre skade. Paladin ofrer deres spells for at give ekstra skade.

Det burde give sig selv, at jo flere spells Paladins har jo bedre mening giver det, derfor de vinder senere i spillet.

Barb har “Reckless Attack” som giver deres første angreb mulighed for at give advantage på deres egne angreb, men så også gør modstanderen får advantage mod dem.

Frenzy hvis de vælger den path giver en bonus action som giver et ekstra angreb. (Husk kun en bonus action per turn!)

Barb har deres resistance til fysisk skade, men det kræver de slår på et mob hver turn eller får skade fra et mob, ellers mister de deres bonus, og får deres exhaustion level. (Dette er hvad jeg synes falder af på den, da magi og magiske våben bare ignorerer denne evne)

Paladin

Divine Sense og lay on hands er bare awesome, men ikke direkte kamp.

Great Weapon Fighting som fighteren har, så altså samme bonus. Så det eneste fighteren har er Action surge som jeg synes sucks også deres paths.

Divine Smite, grunden til Paladin er awesome. 2d8 ekstra skade per spell level ofret! (Se bogen for rigtige regler) +1d8 ekstra hvis det er undead eller fiend.

Aura of Protection er endnu en awesome ting ved Paladin som bare gør dem til gruppe bufferen, uden at man behøver gøre noget.

Sacred Weapon giver din CHA til attack, så hvis du har gode stats så får du næsten gratis 4 – 5 ekstra til angreb, som du kunne ofre til din feat som giver 10 ekstra skade, og desuden bliver dit våben magisk! Så hvis target har damage resistance, så er den klaret der.

Bestem selv, men synes det er klart hvem der har vundet den kamp.

Jeg har ikke inkluderet warlocks som har fået for gode våben!

1 kommentar

  1. Warlocks needs more loves! Vores AC er elendig! Vores familiars dør hele tiden!

    Haha — ej, men fedt indlæg, Evil — det er godt at se at du cruncher systemet, jeg tror du får al juicen ud. ; )

Skriv et svar